Ik zoek een
in

Nieuws

Nederlandse scholier wil niet leren!

Nederlandse leerlingen hebben niet zo veel zin om de schoolboeken in te duiken. Ze zijn lastig te motiveren, zeker in vergelijking met andere landen. Relatief weinig leerlingen presteren overigens onder niveau, maar er zijn nauwelijks leerlingen die erbovenuit steken. Dat staat in het woensdag gepubliceerde Onderwijsverslag 2013/2014 van de Inspectie van het Onderwijs. Gebrek aan motivatie wordt in het hele onderwijsveld als knelpunt gezien, zowel door leraren als leerlingen. Veel docenten geven aan dat ze het moeilijk vinden om hun klas te motiveren, zeker als die klas vol zit met ongeïnteresseerde pubers. Vier op de tien docenten in de onderbouw van de middelbare school vinden zichzelf onvoldoende in staat om ongemotiveerde leerlingen enthousiast te maken voor de lesstof. Negatief effect De grootte van de klas kan ook een negatief effect hebben op de betrokkenheid van de scholieren en leerlingen, zeker als er meer dan dertig jongeren in de klas zitten. Het aantal leerlingen dat blijft zitten op de basisschool of de middelbare school is de laatste jaren gedaald, het aantal studenten dat op de mbo of het hoger onderwijs hun diploma haalt, is gestegen. Maar daar staat tegenover dat het onderwijssysteem minder flexibel lijkt te worden voor leerlingen en studenten. Als zij willen overgaan van schoolsoort naar schoolsoort, bijvoorbeeld van het vmbo naar de havo, komen ze steeds meer vormen van selectie tegen. De overstap wordt daardoor lastiger. Reactie minister Minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vinden dat de inspectie deze signalen van selectie serieus moet nemen en goed moet letten op negatieve effecten hiervan. ”Het onderwijs moet wel toegankelijk blijven voor iedereen, ook voor leerlingen die pas later tot bloei komen en willen overstappen of stapelen.”...

Lees verder

Over passend onderwijs

Over passend onderwijs Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Ga naar...

Lees verder

Wegwijsinhetonderwijs zoekt freelancers

Wegwijsinhetonderwijs zoekt freelancers; Vind jij het leuk om te schrijven? Heb je affiniteit met het onderwijs? Mail ons dan je cv naar info@wegwijsinhetonderwijs.nl

Lees verder

Meld nu je school gratis aan op Wegwijsinhetonderwijs!

Meld je school gratis aan op www.wegwijsinhetonderwijs.nl Je krijgt nu twee maanden gratis op www.wegwijsinhetonderwijs.nl    

Lees verder

Werken aan de schrijfbeweging!

Werken aan de schrijfbeweging!   Een nieuwe serie uitnodigende schrijflessen voor de Bovenbouw van het basisonderwijs!   DE OPBRENGST DONEREN WE AAN KIKA, STICHTING KINDEREN KANKERVRIJ   Waarom Werken aan de schrijfbeweging!? Om leerkrachten en leerlingen van groep 6, 7 en 8 te motiveren om met de hand te blijven schrijven, náást  het gebruik van het toetsenbord. Schrijven met de hand geeft zoveel meer dan enkel letters op papier. Onze voornaamste drijfveer is het positief effect van schrijven op de coördinatie en ontwikkeling van hersenfuncties. Anno 2015 beschikken we over de wetenschappelijke onderzoeksmogelijkheden om dat effect zichtbaar te maken. Minstens drie hersendelen moeten bij de schrijfbeweging razendsnel samenwerken. Deze set wil graag een kwaliteitslabel aan de schrijfles meegeven. Iedere motorische vaardigheid vraagt oefening en met deze set wordt die op een uitnodigende, afwisselende en onderbouwde wijze mogelijk gemaakt. De set bestaat uit 50 uitgewerkte schrijflessen met 20 werkbladen. Bij iedere les wordt het doel ervan vermeld en de werkwijze uitgelegd. Naast klassikaal, kunnen leerlingen op reguliere basisscholen er zelfstandig mee werken. De set is ook heel geschikt voor Plusklassers, Leonardoscholen en Steve Jobsscholen. Deze lessenserie kan naast elke bestaande methode gebruikt worden. De serie wordt op een USB stick aangeleverd; geschikt voor digibord en printer.   Elke les staat op zich en de kaarten kunnen in willekeurige volgorde gebruikt worden. Alle aspecten van het schrijfonderwijs komen op unieke en zelfregulerende wijze aan bod. Het welbevinden van de leerling en het uitbouwen van zijn/haar vaardigheden staan voorop. De samenstellers Aartje Schoemaker en Dick Schermer hebben hun jarenlange ervaring met het schrijvende kind en met verschillende schrijfdisciplines in deze serie verwerkt.   Bestelwijze: Maak € 25,- over op rekeningnummer NL51RBRB0900589310 t.n.v. A. Schoemaker – Ytsma, o.v.v. BB serie KIKA en vermeld naam en adres, zodat de USB-stick toegestuurd kan worden. Bestellen per mail kan via platformhso@home.nl. Na betaling volgt het versturen.   Op de site www.handschriftontwikkeling.nl kunt u twee voorbeeldkaarten inzien.   Over de auteurs: A.C.M. Schoemaker – Ytsma. Was leerkracht BO en HO, Akte M.O. Schoonschrijven, grafoloog en schrijfpedagoog, schrijft artikelen in onderwijsbladen en is  secretaresse van het Platform Handschriftontwikkeling. D. Schermer. Was directeur van enkele basisscholen, werkte als schoolbegeleider,  schrijft artikelen in onderwijsbladen en is voorzitter van het Platform Handschriftontwikkeling.   Nieuwleusen/ Zevenaar, januari 2015...

Lees verder

Zwarte school wil zwart blijven

AMSTERDAM -De Amsterdamse zwarte school Hervormd Lyceum West wil een zwarte school blijven. Waar andere scholen in met name de grote steden tijdens de werving en op open dagen proberen Nederlandse leerlingen te trekken, wil deze school graag allochtone scholieren. „We zijn een mooie zwarte school in Nieuw-West, waar 125.000 mensen wonen, van wie er 110.000 allochtoon zijn. Deze school heeft 850 leerlingen; 98 procent is zwart en we hebben 30 nationaliteiten onder ons dak. Natuurlijk is iedereen welkom, maar waarom zouden we ons richten op ’witte’ leerlingen?” vraagt rector Freek Polter zich af. De pas aangetreden rector vindt wel dat er iets drastisch moet veranderen op zijn school: „Wat we moeten doen is erkennen dat de allochtone leerlingen achterstanden hebben op het gebied van karaktervorming en algemene ontwikkeling. Die achterstanden willen wij ze laten inhalen. Vanaf volgend schooljaar krijgen ze de ’gewone’ lessen van half negen tot half drie. Daarna volgen ze een programma met Chinees, sterrenkunde, koken, robotica en huiswerkbegeleiding tot ongeveer vier uur, half vijf. Dit moet ze nieuwsgierige wereldburgers maken.” Onderdeel van deze extra lessen zijn de excursies. Polter: „Het klinkt raar, maar veel leerlingen uit Amsterdam-West zijn nog nooit op de Dam geweest of in een restaurant. Hun ouders zijn vaak analfabeet. De Nederlandse leerling uit Amsterdam-Zuid weet meer van de wereld dan die uit West. Wij willen de kleine wereld van de zwarte leerlingen vergroten. Dat beaamt ook scholier Lalè Gül uit 5-vwo: „Ik merk dat ik achterloop als ik mezelf vergelijk met een blanke jongen uit Amsterdam-Zuid. Hij weet gewoon meer. Ik wil dat graag veranderen.” Het Hervormd Lyceum West biedt de afdelingen vmbo, havo, vwo en gymnasium aan. „We willen zoveel mogelijk leerlingen telkens een hoger niveau aanbieden”, vertelt de ambitieuze rector. „Na wat er afgelopen tijd in Frankrijk is gebeurd, zijn we er nog meer van doordrongen dat we onze leerlingen meer kansen moeten bieden. De jongeren willen graag ontstijgen aan waar ze nu in...

Lees verder

Meld je school aan en maak kans op een nieuwe Alphina kinderfiets!

Meld nu je school aan en maak kans op een nieuwe Alpina kinderfiets!  

Lees verder

Beste scores Gelderland

1. St. Josephschool, Lochem (rooms-katholiek): 8,7, Cito 1. Basischool De Knienenbult, Westendorp (protestants-christelijk): 8,7, Cito 3. School met de Bijbel Speulderbrink, Ermelo (reformatorisch): 8,6, Cito 4. Al Amana, basisschool op Islamitische grondslag, Ede (islamitisch): 8,5, Cito 5. Basisschool Emma, Winterswijk (protestants-christelijk): 8,5, Cito 6. Basisschool Het Mozaïek, Arnhem (openbaar): 8,4, Cito 7. Basisschool ’t Panorama, Arnhem (rooms-katholiek): 8,4, Cito 8. Basisschool De Okkernoot, Zetten (openbaar): 8,3, Cito 9. Basisschool Marienhof, Alphen (rooms-katholiek): 8,3, Cito 10. Het Palet, Hattem (openbaar): 8,3,...

Lees verder

Beste scores in Utrecht

1. Kathedrale Koorschool Utrecht, Utrecht (rooms-katholiek): 9,4 ,Cito 2. Geref. bs. Dr. H. Bavinck, Bunschoten (gereformeerd): 9,2, Cito 3. Obs De Veldrakker, Nieuwegein (openbaar): 9,1, Cito 4. Pcbs De fakkel, Utrecht (protestants-christelijk): 8,9, Cito 5. Basisschool ’t Startblok, Achterveld (openbaar): 8,9, Cito 6. Cbs Da Costa, Soest (protestants-christelijk): 8,8, Cito 7. Daltonschool Rijnsweerd, Utrecht (openbaar): 8,8, Cito 8. CSV Ridderhof, Vreeland (protestants-christelijk): 8,8, Cito 9. Obs De Bongerd, Odijk (openbaar): 8,6, Cito 10. Obs De Tandem, IJsselstein (openbaar): 8,5, Cito...

Lees verder

Beste scores Drenthe

1. Cbs De Hille, Barger-Compascuum (protestants-christelijk): 9,8, LVS 2. Pcbs Mijndert van der Thijnen, Coevorden (protestants-christelijk): 8,5, Cito 3. Obs Ter Borch, Eelderwolde (openbaar): 8,4, Cito 4. Pcbs Harm Vonck, Ruinerwold (protestants-christelijk): 8,3, Cito 5. Vrijeschool de Es, Assen (antroposofisch): 8,2, anders/drempel 6. Pcbs Juliana van Stolberg, Hoogeveen (protestants-christelijk): 8,1, SEO 7. Obs De Elsakker, Westervelde (openbaar): 8, Cito 7. Pcbs De Fontein, Sleen (protestants-christelijk): 8, LVS 7. Pcbs De Bente, Emmer-Compascuum (openbaar): 8, Cito 7. Cbs Braakhekkeschool, Emmer-Compascuum (protestants-christelijk): 8, Cito...

Lees verder

Staat uw school er niet tussen? Meld u nu aan!